Opladere til elbil – lade stande

Om elbilopladere til private

Skal du have en ladeboks eller ladestation?

Det, der adskiller opladning af et el-køretøj fra andre forbrugere, er, at strømmen er meget høj i længere perioder. Fordi batteriet til din elbil vil have så meget strøm som muligt til at oplade batteriet, er strømmen konstant høj, indtil batteriet er opladet.

En almindelig vægstikkontakt er ikke lavet til at modstå denne type belastning. Det skal være muligt at indlæse en stikdåse med 16A iht. mærkning på stikkontakten. Standarden som stikdåserne er fremstillet efter, betyder, at fatningerne er testet med høj belastning i en time. Ved opladning af elbiler kan det være op til syv timer eller mere. Tilføjer man så faktorer som løse kontaktpunkter i ældre stikkontakter, bliver det meget risikabelt at lade op i en almindelig stikkontakt.

OBS Elektriker Hvidovres Autorisations krævande opgaver går midlertidigt gennem tredje part, læs her for mere info.

Lastbalancering – el opladere til elbil


Lastbalancering kan foregå på flere forskellige måder alt efter hvilken type ladeboks du bruger og hvilken type lastbalance du bruger.

Den mest almindelige type belastningsudligning til en privat bolig går ud på at måle forbruget i hjemmet og tildele den mængde strøm, der er tilbage til elbilopladeren. Elmåleren kommunikerer med opladeren og oversender information om, hvor meget kapacitet opladeren maksimalt kan nå. Formålet er, at opladeren skal kunne lade så meget som muligt, uden at hovedsikringerne udløses. Denne type lastbalancering kaldes dynamisk lastbalancering.

I større anlæg som garage eller parkeringsplads er der afsat en maksimal kapacitet, som ladestanderne samlet set ikke må overstige. Bokserne kommunikerer med hinanden i et netværk og fordeler mængden af ​​tilgængelig strøm på antallet af biler, der er tilsluttet.

Det er også muligt at have dynamisk lastbalance på større parkeringspladser. Ladebokse forbindes derefter i et netværk. Der er installeret måleudstyr på el-tavlen for at måle, hvor meget strøm der forbruges i anlægget.

I programmeringstrinnet definerer vi, hvor stor gruppesikringen til ladebokse er, og hvilken ledig kapacitet der er i det elektriske system via kommunikation fra måleudstyr til ladebokse.
Dynamisk belastningsafbalancering gør os i stand til at dimensionere kabling og gruppesikring til ladeboksene, da der er en begrænsningsenhed med strømovervågningen. Hvilket som regel fører til, at du kan levere mere strøm til ladeboksene og dermed lade flere biler op.

Kontakt os for montering af elopladere til elbil